Dua Kapal Peti Kemas Bertembung, Perairan Vietnam Terjejas

Dua kapal kontena bertembung di Sungai Long Tou di Ho Chi Minh City, Vietnam

Badan kapal serta beberapa kontena rosak teruk

Ketika kejadian, "REURGENCE" sedang belayar ke hulu ke Ho Chi Minh, dan "WAN HAI 288" sedang belayar ke hilir dari Ho Chi Minh ke Kaohsiung, Taiwan, China

Selepas haluan "REURGENCE" terkena bahagian pelabuhan "WAN HAI 288" , "WAN HAI 288" terkandas di tebing sungai

Menurut analisis media industri, jika dilihat dari trajektori kapal tersebut, RESURGENCE yang sepatutnya melepasi bahagian pelabuhan, tiba-tiba berpusing tajam dari bahagian pelabuhan dan terkena bahagian hadapan bahagian pelabuhan WAN HAI 288

Terdapat juga laporan bahawa, menurut penyiasatan awal, kapal kontena "WAN HAI 288" belayar di laluan yang salah, mengakibatkan perlanggaran dengan kapal kontena "RESURGENCE"

Buka di [Yes GoShop] App Bertembung Di Perairan Vietnam Bertembung Di Perairan Vietnam

Dua Kapal Kontena Bertembung Di Perairan Vietnam


Menurut laporan, dua kapal kontena bertembung di Sungai Long Tou di Ho Chi Minh City, Vietnam pada kira-kira 4:40 pagi pada 11 Februari, dan badan kapal serta beberapa kontena rosak teruk.


11.jpg



Dua kapal yang terlibat ialah kapal kontena "RESURGENCE" dan "WAN HAI 288 " .


Pihak Berkuasa Pelabuhan Bandaraya Ho Chi Minh melaporkan bahawa kapal kontena "WAN HAI 288" telah ditunda ke pelabuhan Cat Lai di Ho Chi Minh City untuk pemeriksaan selepas kemalangan pada 11hb. Dalam keadaan selamat, kapal itu akan kembali ke Cai Mep, Vietnam untuk memunggah dan kemudian mempertimbangkan rancangan pembaikan.


12.jpg



Data kedudukan kapal menunjukkan bahawa "WAN HAI 288" sedang berlabuh dan pada asalnya dirancang untuk tiba di Kaohsiung, Taiwan, China pada 11 Februari.


Menurut pertanyaan terbaharu di laman web rasmi Wan Hai, kapal itu kini sedang berkhidmat untuk laluan Kansai-Vietnam (JSV), dan sedang dalam pelayaran N019 ketika kejadian, belayar dari Vietnam ke Taiwan, China. Pada masa ini, jadual asal telah ditangguhkan sewajarnya, melibatkan dua syarikat perkapalan, HMM dan WAN HAI, berkongsi kabin.



APA YANG BERLAKU


Ketika kejadian, "REURGENCE" sedang belayar ke hulu ke Ho Chi Minh, dan "WAN HAI 288" sedang belayar ke hilir dari Ho Chi Minh ke Kaohsiung, Taiwan, China.


Selepas haluan "REURGENCE" terkena bahagian pelabuhan "WAN HAI 288" , "WAN HAI 288" terkandas di tebing sungai.


13.jpg


Menurut gambar di tempat kejadian, kedudukan haluan "RESURGENCE" telah rosak, dan "WAN HAI 288" telah rosak bukan sahaja di bahagian pelabuhan badan kapal, tetapi juga di kawasan geladak di mana kargo itu disusun. bahagian pelabuhan kapal dan beberapa kontena.


15.jpg


Difahamkan, "WAN HAI 288" membawa kira-kira 1,383 kontena ketika itu, manakala "RESURGENCE" membawa lebih 600 kontena. Tiada kecederaan atau sebarang tumpahan minyak dalam kemalangan itu.


16.jpg


Media tempatan melaporkan bahawa walaupun haluan "REURGENCE" telah rosak, ia segera meneruskan pelayaran dan ditambat di Terminal Kontena Bandaraya Ho Chi Minh pada sekitar 9:30 pada 11 Februari, dengan beberapa bot tunda di sekeliling untuk membantu.



Punca Kemalangan


Selepas kejadian itu, jabatan berkaitan Bandaraya Ho Chi Minh telah mula menyiasat punca kemalangan lalu lintas laluan air itu.


Menurut analisis media industri, jika dilihat dari trajektori kapal tersebut, RESURGENCE yang sepatutnya melepasi bahagian pelabuhan, tiba-tiba berpusing tajam dari bahagian pelabuhan dan terkena bahagian hadapan bahagian pelabuhan WAN HAI 288.


Terdapat juga laporan bahawa, menurut penyiasatan awal, kapal kontena "WAN HAI 288" belayar di laluan yang salah, mengakibatkan perlanggaran dengan kapal kontena "RESURGENCE".


Data menunjukkan bahawa kapal kontena "RESURGENCE", nombor IMO 9251169, DWT 11247 tan, boleh memuatkan 915 TEU , dibina pada tahun 2002, mengibarkan bendera Bahamas, dan syarikat pengurusannya ialah KOTOKU KAIUN CO LTD.


Kapal kontena "WAN HAI 288" , nombor IMO 9871359, DWT 23803 tan, boleh memuatkan 2038 TEU, dibina pada 2021, mengibarkan bendera Singapura, dan syarikat pengurusannya ialah Wan Hai Lines.


Ke mana hendak pergi mengingatkan bahawa syarikat logistik perdagangan dan penghantaran barang asing yang baru-baru ini memuatkan atau merancang untuk memuatkan kapal-kapal di atas perlu memberi perhatian dan berkomunikasi dengan syarikat perkapalan tepat pada masanya untuk memahami status terkini dan jadual penghantaran susulan serta pengaturan kargo.


Untuk lebih banyak maklumat hotspot industri, sila beri perhatian kepada keluaran terkini akaun rasmi & akaun video ini.



Cancel
OK